Ik haal heel veel voldoening uit mijn werk, zeker wanneer de mogelijkheid er is om mensen naar een afdeling te brengen en verder te helpen. Maar er kan ook iemand in paniek naar ons toekomen omdat ze op zoek zijn naar een familielid dat net binnen is gebracht. Wij vangen die mensen als team op en kijken waar we kunnen helpen.
Marlies werkte in de hospitality. Tot COVID-19 zijn intree deed en ze haar baan kwijtraakte. Binnen haar oude vakgebied was weinig werk te vinden, dus ging ze op zoek naar een andere baan. De vacature van gastvrouw leek haar wel wat en werkt nu sinds oktober in het UMC Utrecht.
Marlies: “ik zag de functie en was meteen enthousiast, ik had het gevoel dat dit wel bij me zou kunnen passen. En eigenlijk is mijn gevoel alleen maar beter geworden sinds ik het werk doe en zie wat er allemaal bij komt kijken. Het lijkt voor een deel op mijn vorige baan, alleen werk ik hier natuurlijk met patiënten en daar komen hele andere emoties bij kijken. Ze vinden het spannend, zijn misschien onzeker over of ze de weg kunnen vinden, zeker tijdens Corona wanneer veel mensen alleen komen. Wij proberen met ons team goed op te letten op hoe mensen binnen komen en of ze hulp nodig hebben. Als er iemand al een tijdje zit te wachten, dan ga ik toch even vragen of alles goed is en maak ik een praatje. Wij werken als team heel erg fijn samen en vullen elkaar goed aan. Qua karakter passen we ook bij elkaar: we stappen makkelijk op mensen af we vinden gastvrijheid erg belangrijk. We staan bij de hoofdingang van het UMC Utrecht, zitten aan de balie van het WKZ en vangen patiënten op bij poli 23.
Ik haal heel veel voldoening uit mijn werk, zeker wanneer de mogelijkheid er is om mensen naar een afdeling te brengen en verder te helpen. Maar er kan ook iemand in paniek naar ons toekomen omdat ze op zoek zijn naar een familielid dat net binnen is gebracht. Wij vangen die mensen als team op en kijken waar we kunnen helpen. We hebben veel vaste gasten, bijvoorbeeld mensen die regelmatig naar de dialyseafdeling gaan. Je krijgt als gastvrouw een band met deze patiënten en sommigen komen een praatje maken of brengen wat lekkers mee. Wat niet iedereen weet, is dat er een Gastenverblijf is in het UMC voor familieleden van patiënten. Wij dragen zorg voor de reserveringen, ontvangen de gasten/checken hen in en uit. En handig om te weten: wij noteren alle gevonden voorwerpen in Ilost.
Al met al een veelzijdige baan. Je moet ontzettend veel weten van de organisatie als je gastvrouw bent, al merk ik nu dat dat na vier maanden steeds beter gaat. Veel vragen komen vaker voor en dat pik je snel op. Het zijn de uitzonderingen waar je even voor moet zoeken. Gelukkig hebben we een handboek waar alles instaat wat wij weten moeten, als ik iets toch niet kan vinden ga ik zelf op onderzoek naar het juiste antwoord. Nog steeds ben ik erg blij met deze stap en ik vind het een mooi idee dat ik mensen kan helpen, dat geeft me een heel erg fijn gevoel.”