Wat moet je doen als je gebeten wordt door een slang of als je kind per ongeluk schoonmaakmiddel heeft ingeslikt? Grote kans dat de arts waar je je meldt, contact opneemt met hét Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC). Corina en Rikkert werken op deze unieke afdeling van het UMC Utrecht waar gemiddeld 130 telefoontjes per dag binnenkomen. Wat doen zij nou eigenlijk? En hoe ziet hun dag eruit?

Rikkert werkt sinds één jaar als helpdeskmedewerker bij het NVIC. Na zijn opleiding biologie hoorde hij via een vriendin over het NVIC en hier is hij voorlopig nog niet uitgekeken! Corina heeft een verpleegkundige-achtergrond, kwam deze vacature tegen bij het zoeken naar een nieuwe baan en was meteen nieuwsgierig. Inmiddels werkt ze hier alweer bijna acht jaar.

Wat doet het NVIC?

Het NVIC verstrekt en verzamelt informatie over vergiftigingen aan medisch specialisten, huisartsen, ambulancepersoneel en dierenartsen. Aan de hand van onze informatie kan een behandelaar zijn behandeling bepalen. 

We worden in principe alleen gebeld door medische professionals. Voor ons is het een geruststellende gedachte dat de patiënt al in goede handen is of onderweg is naar hulp. De artsen kunnen de patiënt alvast in kaart brengen en stabiliseren, terwijl wij ze informatie geven over de ernst, de symptomen en specifieke behandeling. Natuurlijk zijn de casussen die we tegenkomen soms heftig. Gelukkig kunnen we altijd bij elkaar terecht om hierover met elkaar te praten en kunnen we een hoop met elkaar lachen.

“Wij geven informatie over de mogelijke gevolgen van intoxicaties en het klinische beeld wat je daarbij kunt verwachten. Van kleine kinderen die per ongeluk schoonmaakmiddel of de medicatie van oma hebben ingeslikt tot suïcidepogingen en alles daar tussenin. En dat gaat niet alleen over het inslikken van chemische (schoonmaak)middelen, maar ook het eten van een verkeerde paddenstoel, een slangenbeet, het binnenkrijgen van chemische gassen of het verkeerd doseren van geneesmiddelen”, vertelt Rikkert. “Met behulp van onze rekentools en het gewicht van de patiënt zoeken wij uit wat er moet gebeuren: afwachten, observeren of actie ondernemen.” 

“In deze baan schakel je regelmatig van onderwerp aan de telefoon”, vertelt Corina. “Het ene moment word je gebeld over geneesmiddelen en het volgende moment ben je bezig met een bedrijfsongeval waarbij de patiënt is blootgesteld aan chemische stoffen. Zo wissel je vaak van onderwerp en dat houdt mij scherp. Wat een werkdag brengt blijft iedere keer een verrassing, maar er zijn bepaalde categorieën blootstellingen waar we regelmatig over worden gebeld.”

Een gemiddelde werkdag

Het NVIC is 24/7 bereikbaar en daarom werken wij in diensten. Kom je er zelf niet uit? Dan hebben we een medische achterwacht met artsen waar we advies kunnen inwinnen. We worden gemiddeld maar liefst 130 keer per dag gebeld!", aldus Corina. “Overdag ben je met zijn tweeën. Bij meldingen kun je denken aan mensen die bewust of onbewust een overdosering aan geneesmiddelen hebben ingenomen of mensen die aan chemische middelen zijn blootgesteld. Af en toe krijgen we ook meldingen over een steek of beet van een giftig dier. Want ondanks dat Nederland bijna geen gevaarlijke giftige dieren heeft, eigenlijk alleen de adder, zijn er natuurlijk genoeg exotische huisdieren. Voor sommige intoxicaties kunnen we, in overleg met de medische achterwacht en het RIVM, een antiserum uitleveren en met een spoedkoerier naar het betreffende ziekenhuis laten versturen. 

De meest ingewikkelde telefoontjes zijn de casussen waarbij het onbekend is waardoor de patiënt is vergiftigd en de medisch professional ons alleen een klinisch beeld kan geven. Het kan soms echt een puzzel zijn.

Tot slot krijgen we ook veel telefoontjes van dierenartsen die intoxicaties bij dieren hebben. Bijvoorbeeld een kat die paracetamol heeft gegeten of een hond die ontbijtkoek met xylitol op heeft. De vragen over dieren zetten ons soms op het spoor van risico’s voor bijvoorbeeld kleine kinderen, denk aan ratten- en muizengiffen. 

Onderzoeksteams voor nieuwe drugs

Bij veel casussen kunnen we met behulp van onze beschikbare bronnen informeren wat de juiste stappen zijn, maar we komen ook regelmatig dingen tegen die we nooit eerder hebben meegemaakt. Zoals bijvoorbeeld nieuwe soorten drugs of nieuwe voedingssupplementen. 

Voor deze nieuwe intoxicaties hebben wij ons onderzoeksteam, waar je ook aan kunt deelnemen. Hier zoeken we aan de hand van meldingen uit wat de juiste behandeling is, zodat we onze informatie continu kunnen verbeteren. Bij een plotselinge toename van het aantal vergiftigingen met een bepaald product, rapporteren we dit aan andere overheidsinstanties zoals de NVWA, zodat zo’n product veiliger gemaakt kan worden en desnoods van de markt gehaald kan worden.

Ook het up-to-date houden van onze database en het controleren of producten nog steeds dezelfde inhoud bevatten, is een apart project waar je je mee bezig kunt houden. We onderhouden onze informatie aan de hand van kennisgroepen waar je aan deel kunt nemen. Zo hebben we kennisgroepen over planten, chemische stoffen, diverse soorten medicatie en giftige dieren.

Zelfroosteren

Ons team is alweer een tijd aan het zelfroosteren waarbij we in overleg met elkaar het rooster zo goed mogelijk naar jouw persoonlijke omstandigheden kunnen inrichten. De telefoondienst doen we altijd in het UMC Utrecht, maar tijdens het bijwerken van onze database kunnen we ook thuiswerken. Gemiddeld duurt het zo’n 2 maanden voordat je zelfstandig aan de telefoon zit en wel een paar jaar voordat je helemaal in de materie zit. 

Nieuwe collega’s krijgen bij ons ruim de tijd om rustig in te werken. 

Bijdragen aan betere zorg

Het fijne aan deze baan is dat je hier een heel soort andere werkdruk ervaart dan in de directe patiëntenzorg. Het werk kan zittend gedaan worden, maar sinds een jaar hebben we ook sta-bureaus. Als je als verpleegkundige geen zwaar werk meer kunt verrichten, is dit een mooie manier om wel in de zorg te kunnen blijven werken.

Waarom Rikkert hier werkt? “In deze baan ben je echt betrokken bij de zorg en kun je medisch professionals helpen met de beste behandeling voor hun patiënt.”

“Hier kun je bijdragen aan betere zorg voor mens en dier,” vult Corina aan. 

Nog nieuwsgieriger geworden naar het NVIC? Bekijk de website met onder andere jaaroverzichten hier: https://nvic.umcutrecht.nl/nl/jaaroverzichten

Ook werken bij het NVIC? Bekijk onze vacature

Ontvang direct nieuwe vacatures!

Schrijf je in voor de jobalert

En ontvang altijd de meest recente vacatures in je mail